زمان مطالعه: 3 دقیقه

کودک در حال استفاده از دندان گیر

دندان گیر کودک چیست؟

دندان گیر کودک وسیله‌ای است که به صورت خاص برای جویدن نوزادان ساخته شده‌ تا درد ناشی از دندان درآوردن آن‌ها را تسکین دهد. اگر کودک شما در سن رویش دندان است، احتمالاً دچار درد و ناراحتی می‌شود. دندان گیرها به همین دلیل تولید می‌شوند. آن‌ها کودک را سرگرم می‌کنند و نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درد لثه‌ها را تسکین دهند. نوزاد در حین بازی احساس آرامش یافته و تمرکزش از درد دندان برداشته می‌شود.

انواع دندان گیر کودک

دندان‌گیرها معمولا از جنس سیلیکون، پلاستیک و یا چوب ساخته می‌شوند. دلیل محبوبیت این سه نوع قابلیت شستشوی راحت آنها می‌باشد. از آنجایی که کودک دلبند شما این وسیله را در دهان قرار می‌دهد، بنابراین تمیز بودن دندان‌گیر حیاتی است.

  • دندان گیر سیلیکونی کودک

رایج‌ترین ماده برای ساخت دندان‌گیرهای کودک، سیلیکون است، زیرا شستن آن حتی در ماشین‌ظرفشویی هم امکان‌پذیر می‌باشد. به همین دلیل، ایمن‌ترین گزینه نیز هست چون می‌توانید آن‌ها را حتی در حین بازی کودک هم ضدعفونی کنید. قبل از خرید حتماً بررسی کنید که فاقد BPA و فتالات باشند.

BPA ترکیبی است که از برخی ظروف پلاستیکی به آب یا غذا نفوذ می‌کند و در بدن نوزادان باعث ایجاد اختلالات هورمونی می‌شود.

  • دندان گیر پلاستیکی کودک

دندان‌گیر پلاستیکی برای کودکانی که تمایل دارند همه چیز را در دهان خود قرار دهند، مناسب است. این دندان‌گیر هم مشابه با انواع سیلیکونی در ماشین ‌ظرفشویی قابل شست‌و‌شو است، اما روشی کاملا بهداشتی نیست زیرا ممکن است باکتری‌ها در شکاف‌های پلاستیک ایجاد و تکثیر شوند. قبل از خرید، حتماً بررسی کنید که بدون BPA باشند.

  • دندان گیر چوبی

دندان‌گیرهای چوبی با فراهم آوردن بافتی طبیعی برای جویدن کودک، به‌راحتی در ماشین‌ ظرفشویی شسته می‌شوند و معمولاً برای مدت طولانی دوام می‌آورند. ضمنا دندان‌گیرهای چوبی معمولاً نسبت به سایر دندان‌گیرها سفت‌تر بوده و ممکن است به لثه‌ها آسیب بزنند.

تاریخچه پستانک از قدیم تا به امروز

دندان گیر بی بی لند

مزایا و معایب دندان گیر

مزایا

  • باعث آرامش کودک و تسکین درد ناشی از رویش دندان‌ها می‌شود.
  • دندان‌گیرها در شکل‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند.
  • استفاده از آن‌ها برای کودک بسیار راحت است.
  • با داشتن دندان‌گیر جذاب و پاکیزه، کودک سایر اشیاء را به درون دهان نبرده و از آلودگی‌ها در امان خواهد ماند.

معایب

  • با توجه به این که دندان‌گیرها به سرعت آلوده شده و کودکان آنها را در دهان قرار می‌دهند احتمال بیماری بالا خواهد رفت.
  • بعضی از دندان‌گیرها دارای شکل و بافتی هستند که نوزاد قادر به استفاده مناسب از آن‌ها نیست. مثلاً ممکن است اندازه آنها بسیار بزرگ باشد یا خیلی سفت باشند (مانند دندان‌گیرهای چوبی). در این صورت این دندانگیرها تنها به عنوان یک اسباب‌بازی کاربرد خواهد داشت.
  • بعضی از دندان‌گیرها دارای مایعی هستند که باید در فریزر، منجمد شود. در صورتی که دندان‌گیر پاره شود، این مایع نشت کرده و ممکن است سبب خفگی نوزاد شود.

دندان گیر بی‌بی‌لند و دندان گیر مامالند از مواد نرم سیلیکونی، کاملا بهداشتی و عاری از BPA و با قابلیت شستشو ساخته شده و با ماساژ لثه کودک، درد و خارش دندان درآوردن را تسکین می‌دهد.