زمان مطالعه: 5 دقیقه

کودک با درد کولیک

چگونه می توانم متوجه شوم که کودک من درد کولیک دارد و چه کاری می توانم برای آن انجام دهم؟

گریه نوزادان بسیار طبیعی است اما اگر یک نوزاد سالم بیش از سه ساعت در روز و بیش از سه روز در هفته گریه کند، کمی نگران کننده بنظر خواهد رسید! این مورد می تواند نشانه ای از ابتلای نوزاد به قولنج یا کولیک باشد.

گریه مداوم می‌تواند برای والدین نگران‌ کننده باشد، به همین دلیل است که درک این موضوع و چگونگی آرام کردن نوزاد کولیکی بسیار مهم است . در این مقاله ما تمام اطلاعات و نکات ضروری را مورد بحث قرار خواهیم داد، از جمله اینکه علائم کولیک چیست و چگونه می توان نوزاد کولیکی را آرام کرد.

” معمولاً نوزادان به قولنج مبتلا می شوند” این بیماری تا 40 درصد از نوزادان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و شایع ترین آن در حدود شش هفتگی نوزاد اتفاق می افتد.

نحوه تشخیص درد کولیک نوزاد

  • نوزاد حداقل سه ساعت در روز و بیش از سه روز در هفته گریه کند.
  • کودک با پاها لگد می زند یا آنها را به سمت بالا می کشد تا درد گاز کاهش یابد.
  •   شکم او در هنگام گریه متورم یا سفت به نظر می رسد.

در حالی که علت دقیق قولنج یا کولیک ناشناخته است، برخی از پزشکان ادعا می کنند که محرک های خاصی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به قولنج را افزایش دهد.

راهنمای انتخاب پستانک + انواع پستانک

کودک در حال گریه کردن

دلایل نفخ کردن یا درد کولیک نوزادان

• دستگاه گوارشی که به طور کامل توسعه نیافته است

• حساسیت به غذاهای خاصی که مادر در هنگام شیردهی کودک مصرف می کند

• حساسیت به پروتئین شیر در شیر خشک

• رفلاکس اسید یا گاز

• آروغ زدن نامناسب

• سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری

در حالی که هیچ درمان ثابت شده ای برای تسکین قولنج وجود ندارد، اما راه های زیادی برای آرامش کودک و تسکین درد کولیکی وی وجود دارد برخی از راه‌ های تسکین قولنج نوزاد عبارتند از:

تماس نزدیک: ثابت شده است که راه رفتن یا تکان دادن نوزاد می تواند به آرام کردن او کمک کند والدین می توانند نوزاد خود را نزدیک خود نگه دارند یا از کریر برای نزدیک نگه داشتن نوزاد خود در حین حرکت استفاده کنند.

آروغ گیری: مادران می توانند با آروغ زدن نوزاد خود در هنگام شیر خوردن، درد گاز معده را کاهش دهند.

کسانی که نوزادشان را با شیشه شیر تغذیه می کنند، شیشه‌ شیری ضد کولیک تهیه نمایند این شیشه شیر ها با دریچه‌ی منحصر به فرد راه هوا، برای کمک به بچه‌ها در بلع کمتر هوا طراحی شده است. با کاهش میزان هوایی که کودک می خورد، این شیشه شیر می تواند به مشکلات رایج تغذیه مانند کولیک، رفلاکس و گاز کمک کند .شیشه شیرهای ضدنفخ بی­­بی­لند نیاز کودک شما را تامین می کند.

خواباندن صحیح: والدین سعی کنند کودک خود را روی شکم او ، و روی پاهای خود بخوابانند و سپس آن ها می توانند پشت نوزاد خود را بمالند تا او را آرام کنند و به عبور گاز راحت تر کمک نمایند نوزادان فقط باید در هنگام بیداری و تحت نظارت رو به شکم خوابانده شوند.

معرفی کامل پستانک - بررسی فواید و مضرات

ایجاد صدا آرام: کمی سر و صدا ایجاد کنید برخی از والدین متوجه می شوند که کمی صدای موسیقی می تواند کودک کولیکی را آرام کند والدین می توانند موسیقی آرام بخش بنوازند یا کودک خود را در همان اتاقی قرار دهند که در آن دستگاه خشک کن لباس، جاروبرقی یا حتی دستگاه موسیقی وجود دارد. این صداهای آرامش بخش ممکن است به منحرف کردن و تسکین کولیک نوزاد کمک کند در مقابل، برخی از نوزادان هستند که به تحریک کمتری نیاز دارند، به ویژه نوزادان کولیک زیر دو ماه در این صورت، والدین می توانند نوزاد خود را قنداق کنند و او را در یک اتاق تاریک قرار دهند.

والدین باید زمانی که اولین علائم کولیک را مشاهده کردند با پزشک کودک خود صحبت کنند.

توجه کنید اگر کودک علائم زیر را تجربه کرد والدین باید به پزشک مراجعه نمایند:

• تب کردن

• گریه کردن بیش از دو ساعت

• مشکل در تغذیه

• اسهال یا استفراغ

• هوشیاری کمتر از حد معمول

مهم است که به یاد داشته باشید که قولنج تقصیر کسی نیست  و روش‌هایی برای کمک به نوزاد کولیکی وجود دارد. والدین می توانند این درمان های مختلف را امتحان کنند تا زمانی که متوجه شوند کودکشان به چه چیزی بهترین واکنش را نشان می دهد.

در صورت تمایل می توانید از شیرخوری های آنتی کولیک و ضد نفخ بی بی لند و مامالند نیز استفاده کنید.

شیرخوری آنتی کولیک بی بی لند

شیرخوری ضد نفخ مامالند