زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه استفاده از پستانک

آیا به نوزاد خود پستانک بدهیم یا نه؟

نحوه استفاده از پستانک برای نوزاد یک انتخاب شخصی است و اغلب موضوع حساسی است که در بین مادران و پدران مورد بحث قرار می­گیرد. برخی از والدین به هیچ وجه پستانک را در برنامه معمول کودک خود قرار نمی­دهند و بدون پستانک، کودک را آرام می کنند، اما برخی دیگر زمانی که کودک ناآرام است یا گریه می کند از پستانک استفاده می کنند. پستانک واکنش طبیعی مکیدن غیرتغذیه ای نوزاد را زمانی که شیرنمی خورد برآورده می‌ نماید.
کودک در آغوش مادر در حال خوردن پستانک
برخی والدین نیزکه در ابتدا مخالف استفاده از پستانک بودند، وقتی نوزادشان به دنیا می‌آید، نظرشان تغییر می‌کند و استفاده از پستانک را انتخاب می کنند.
در هر صورت وقتی نوبت به انتخاب پستانک می­رسد، انتخاب کاملاً با شما است.
برای کمک به شما در تصمیم­گیری استفاده از پستانک، برخی از مزایا و معایب پستانک و نحوه استفاده ایمن آن را بررسی می­کنیم.

مزایای استفاده از پستانک چیست؟

پستانک‌ می‌تواند غریزه طبیعی مکیدن نوزاد زمانی که شیر نمی‌خورد را برآورده کند و بسیاری از والدین مکیدن پستانک  توسط نوزاد را زمانی که وی مضطرب بوده یا می‌خواهد بخوابد، را بسیار آرام‌بخش می‌دانند. به عنوان مثال، در صورتی که قصد یک ویزیت پزشکی را دارید و کودک بی تابی میکند استفاده از پستانک به شما کمک شایانی خواهد کرد.

راهنمای خرید قمقمه آب: انواع، ویژگی‌ها و نکات خرید

در نهایت، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است و ارتباط دقیق آن مشخص نیست، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از پستانک  ممکن است خطر مرگ در تخت خواب را کاهش دهد که به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS1 نیز معروف است.

کودک در حال گرفتن پستانک

مضرات استفاده از پستانک چیست؟

باید این حقیقت را پذیرفت که پستانک‌ها مرتباً روی زمین می‌افتند و اگر کاملاً تمیز نباشند می‌توانند حاوی باکتری­ باشند. این امر ممکن است منجر به افزایش عفونت و ناراحتی های شکمی شود، بنابراین حتماً پستانک کودک خود را به طور مرتب استریل کنید و همیشه چند عدد یدک برای جایگزینی پستانک کثیفی که روی زمین می­افتد، در دسترس داشته باشید.

اگر برای مدت طولانی از پستانک استفاده شود، ممکن است بر روی رشد دندان‌های کودک تأثیر بگذارد، به همین دلیل بهتراست همیشه از پستانک‌های ارتودنسی و یا پستانک هایی که به صورتی طراحی شده اند که آسیب زننده نیستند ،استفاده کنید و پس از بیرون آمدن اولین دندان، کودک خود را نزد دندان‌پزشک ببرید.

استفاده از پستانک برای مدت طولانی ممکن است کودک شما را به دلیل مشغول کردن وی ، از حرف زدن باز دارد و بنابراین روند یادگیری صحبت کردن وی را به تأخیر بیندازد، بنابراین بهتر است اگر می­توانید از پستانک بین شش تا دوازده ماهگی کمتر استفاده کنید.

بهترین زمان استفاده از پستانک چه زمانی است؟

اگر تصمیم دارید که به نوزادتان پستانک بدهید، بهتر است تا حدود چهار هفته پس از تولد صبر کنید تا هم شما فرصت داشته باشید تغذیه کودک را تنظیم کنید (چه تغذیه از شیر مادر و چه با شیشه شیر) و هم به کودک زمان دهید تا یاد بگیرد چگونه از نوک پستان یا شیشه شیر تغذیه کند. اگر پستانک را قبل از دستیابی به یک روال تغذیه­ای ثابت به کودک خود بدهید، این احتمال وجود دارد که کودک شما بین شیر خوردن از سینه مادر و شیشه شیر سردرگم شود و منجر به مشکلات تغذیه­ای وی گردد.

نشان سیب سلامت چیست؟

نحوه استفاده از پستانک بصورت درست و ایمن:

  • هرگز نوزاد خود را مجبور به گرفتن پستانک نکنید.
  • از بند پستانک ایمن استفاده کنید.
  • هرگز پستانک کودک را در غذا یا نوشیدنی فرو نکنید، زیرا این کار می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.
  • پستانک کودک خود را مرتباً از نظر ترک، شکاف و سوراخ بررسی کنید و با مشاهده اولین آسیب بلافاصله آن را تعویض کنید.
  • پستانک را مرتباً تمیز و استریل کنید.

آیا کودک می­تواند هنگام خواب از پستانک استفاده کند؟

در جواب به این سوال باید گفت بله می تواند.
برای کمک به ایجاد یک برنامه خواب منظم، می‌توانید قبل از خوابیدن (در طول روز یا شب) درکنار رعایت سایر دستورالعمل ‌های خواب ایمن، به نوزاد خود پستانک دهید.
اگر پستانک در حالی که کودک شما خواب است از دهانش افتاد و او بیدار نشد، نیازی به گذاشتن دوباره آن در دهان کودک نیست، اگر بیدار شد، با گریه یا ایجاد سروصدا شما را متوجه خواهد کرد که آیا دوباره آن را می‌خواهد یا خیر؟
پیشنهاد ما استفاده از پستانک­ های شب تاب بی بی لند می باشد زیرا این پستانک ها در تاریکی می درخشند و در نیمه‌شب راحت‌تر پیدا می شوند بنابراین بهترین گزینه انتخاب خواهند بود.

کودک در حال خوردن پستانک

اگر نوزاد از گرفتن پستانک امتناع کرد، چه کاری باید انجام داد؟
توجه به این نکته ضروری است که همه نوزادان پستانک را دوست ندارند و هرگز نباید کودک خود را مجبور به پذیرفتن پستانک کنید.
اگر به نظر می­رسد نوزاد شما در برابر پستانک مقاومت می­کند، سعی کنید آن را زمانی که آرامش بیشتری دارد یا در پایان غذا خوردن به او پیشنهاد دهید، اما اگر همچنان از گرفتن پستانک امتناع می­کند، او را مجبور نکنید، زیرا این فقط باعث ناراحتی بیشتر وی خواهد شد.

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد که به اختصار SIDS نیز نامیده می‌شود، عبارت است از مرگ نابه‌هنگام نوزادان در خواب بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌گذاشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای در بدن نوزاد که در حین کالبد شکافی قابل تشخیص باشد. به این بیماری مرگ تختخواب نیز اطلاق می‌شود زیرا اغلب در کودکان در تختخواب روی می‌دهد. این بیماری در نوزادان پسر شایع تر است.[۱]
ترس کودک در خواب - چرا کودکان در خواب می ترسند؟

منبع : ویکی پدیا