زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهنمای انتخاب پستانک

راهنمای انتخاب پستانک

تفاوت پستانک ارتودنسی و معمولی (فندقی) چیست؟

پستانک ساده ترین روش برای ساکت کردن نوزاد است. این ابزار ساده نوزادی را که به شدت به مکیدن چیزی نیاز دارد، آرام می کند. اما بسیاری از والدین در مورد عوارض آن برای دندان و فک کودک نگران هستند. والدین نگران آن هستند که استفاده از پستانک برای دندان های نوزاد بد باشد، اما به طور کلی برای سن زیر دو سال هیچ تاثیر منفی بر دهان و دندان نوزاد ندارد. با این حال، پس از 4 سالگی استفاده از پستانک می تواند باعث ابتلا به کراس بایت، اوربایت و اپن بایت شود. این نوع ناهنجاری های دهان و دندان بر جویدن، حرف زدن و ظاهر کودک تاثیر منفی می گذارد و اغلب به درمان های ارتودنسی نیاز دارند.
با این حال، استفاده از پستانک دارای یک مزیت است. مکیدن پستانک ریسک پوسیدگی دندان را کاهش می دهد زیرا کودک برای آرام شدن به شیر خوردن از سینه یا بطری پناه نمی برد. کودکانی که با شیر خوردن به خواب می روند، دچار پوسیدگی دندان در 16 تا حتی 20 دندان خود می شوند.

انواع پستانک:

-پستانک معمولی یا فندقی:

دارای نوک گرد، مانند یک توپ کوچک است. پستانک های معمولی طراحی ساده ای دارند و استفاده از آنها به منظور جلوگیری از عوارض دندانی و فکی توصیه نمی شود. اگر کودک تمایلی به مکیدن پستانک ندارد پستانک را به زور در دهان او قرار ندهید.

راهنمای خرید شورت آموزشی | بهترین شورت آموزشی کودک

-پستانک ارتودنتیک یا ارتودنسی:

پستانک ارتودنسی چیزی است که همه والدین به محض رسیدن به چهار هفته به نوزاد خود می دهند. در این زمان، عادات شیردهی به طور محکم ایجاد شده است. این پستانک ها همگی توسط پزشک اطفال توصیه می شوند زیرا کاربردها و مزایای خاصی دارند. پستانک های ارتودنتیک برای جلوگیری از ناهنجاری های دندان ها و مقابله با مشکلات دهان و دندان در مقاطع پس از تولد کودک طراحی شده اند، زیرا دندان های شیری کودک به زودی در خواهند آمد که زمینه ساز دندان های دائمی دوران بلوغ خواهند بود. در طول عمل مکیدن، برای داشتن طبیعی ترین شکل از عمل مکیدن و کاهش فشار بر لثه و دندان در حال رشد، آنها در دهان نوزاد درست مانند نوک پستان مادر صاف می شوند. شکل این پستانک در بالا گرد و در قسمت پایین که بر روی زبان قرار می گیرد صاف است. این نوع طراحی برای حفاظت از شکل کام و فک انجام شده. نوع طراحی پستانک ارتودنسی باعث می شود که فشار حاصل از مکیدن آن از روی لثه و دندان های در حال رشد نوزاد برداشته شود.

انواع پستانک های ارتودنسی:

-پستانک های ارتودنسی بادامی شکل:

بیشتری در دو ناحیه نوک دارد و اجازه تحرک بیشتری را به زبان می دهد.

-پستانک های ارتودنسی معمولی:

در قسمت بالا گرد یا بیضی شکل و در قسمت پایین صاف هستند.

تفاوت پستانک معمولی (فندقی) با پستانک ارتودنسی:

تفاوت بزرگ بین این دو شکل نوک پستانک این است که پستانک ارتودنسی در زمان استفاده نوزاد حس آشناتری نسبت به نوع فندقی ایجاد می کند .

تاریخچه پستانک از قدیم تا به امروز

در حالی که استفاده از پستانک برای آرام کردن فرزند شما قابل قبول است، نوع آن می تواند بر Bite کودک تاثیر گذار باشد. مطالعه ای که در ژورنال بین المللی Paediatric Dentistry منتشر شد نشان داد که استفاده از هر دو پستانک معمولی و ارتودنسی به افزایش احتمال مال آکلوژن یا بهم ریختگی و نامرتب شدن دندان ها کمک می کند. اما پستانک ارتودنسی مضرات کمتری روی Bite نوزادان و کودکان دارد.

یک مطالعه که در Progress in orthodontics منتشر شد اشاره به این موضوع داشت که پستانک های ارتودنسی نسبت به پستانک های معمولی خطر کمتری در ایجاد Open Bite یا فاصله بین دندان های بالا و پایین دارند.

مشاهده پستانک های ارتودنسی و فندقی