زمان مطالعه: 6 دقیقه

نحوه استفاده از شیردوش

معمولا دوشیدن شیرمادر یا به صورت دستی و یا توسط شیردوش انجام می شود. پس از آن می توان شیر را در یخچال یا فریزر نگهداری کرد و با استفاده از شیشه شیر جهت تغذیه کودک مورد استفاده قرار داد که این روش به عنوان تغذیه ترکیبی شناخته می شود.

شیردوش دستی بی بی لند رنگ آبی

دوشیدن شیرمادر می تواند مفید باشد اگر …

  • کودک شما نمی تواند به درستی سینه مادر را بگیرد.
  • خود مادر مایل به انجام این کار است.
  • به دیگران از جمله پدر یا دیگر اطرافیان این را امکان را بدهید تا بتوانند با استفاده از شیشه شیر به کودک غذا بدهند.
  • نیاز به شیر ذخیره شده برای مواقعی که مادر از کودک دور است دارید.
  • همچنین جهت رفع احتقان پستان میتواند کمک کننده باشد.

چه زمانی باید استفاده از شیردوش را شروع کنم؟

اگر نوزاد کامل متولد شود و سالم باشد، برخی از مادران  بلافاصله شروع به شیردوشی می کنند که شیردوش بی بی لند در این فرآیند کمک کننده خواهد بود، برخی دیگر ممکن است چند هفته بعد تولد، شروع به دوشیدن شیر خود و ذخیره شیر نمایند. با این حال، به والدینی که نوزادشان زودتر از موعد به دنیا آمده است یا به هر دلیلی نمی توانند مستقیماً شیر بدهند، اغلب توصیه می شود که ظرف شش ساعت پس از تولد شروع به شیردوشی کنند.

نحوه و زمان انتخاب دندان گیر برای نوزادان

چند وقت یک بار می توان شیردوشی را انجام داد؟

می توان دوشیدن شیر مادر را به عنوان یک فرآیند عرضه و تقاضا در نظر گرفت. به زبان ساده تر، هرچه بیشتر سینه ی مادر خالی شود، شیر بیشتری تولید می شود و باید سعی کنید هر چند دفعه که کودک شما تغذیه می شود، شیر خود را تخلیه کنید. دوشیدن مکرر و همچنین شیر دادن به کودک کمک می کند تا شیر مادر تولید شود و از آغوز بسیار غلیظ به شیر کامل با غلظتی کمتر و با رنگ سفیدتر تبدیل شود.

در ابتدا، می توانید حداقل 8 الی 10 بار در طول 24 ساعت شیردوشی را انجام دهید، هر 2 تا 3 ساعت یک بار به کودک خود شیر بدهید و در طول شب که بیدار هستید، انجام یک بار شیردوشی کفایت می کند.

شایان ذکر است که تعداد دفعاتی که می توانید فرآیند شیردوشی را انجام دهید از کل زمانی که برای شیردوشی در هر دفعه صرف می کنید مهمتر است. بنابراین حتی اگر فقط چند دقیقه برای شیردوشی وقت دارید، ارزشش را دارد!

عکس راهنمای استفاده از شیردوش دستی بی بی لند

چقدر شیر باید شیردوشی کنم؟

یک شیردوشی خوب می‌تواند بین 15 تا 45 دقیقه طول بکشد، اما وقتی این فرآیند را انجام دهید متوجه خواهید شد که مدت زمان شیردوشی در هر دفعه متفاوت خواهد بود. حین انجام شیردوشی، باید سعی کنید آنقدر این فرآیند را ادامه دهید تا جریان شیرتان کند شود و در سینه ها احساس راحتی و تخلیه خوبی داشته باشید.

در ابتدا متوجه خواهید شد که در دفعات شیردوشی اولیه، سینه شما مقدار کمی شیر تولید می کند. اما نگران نباشید، زیرا معده نوزاد بسیار کوچک است و در ابتدا فقط به مقدار کمی شیر نیاز دارید.

راهنمای انتخاب پستانک + انواع پستانک

در یک ماهگی، معده نوزاد کمی بزرگتر خواهد شد. همان طور که معده آن ها رشد می کند، مقدار شیری که می توانید با هر بار شیردوشی جمع آوری کنید به تدریج افزایش می یابد، امکان دارد متوجه تغییرات زیادی در مقدار شیر خود نشوید اما بدن مادر شیر را به صورت هوشمندانه ای تولید می کند که ترکیب و مقدار کالری آن در طول زمان، کنار رشد کودک شما تغییر کرده و سازگار می شود، بنابراین همان حجم شیر برای کودک در ادامه رشد کافی است.

اگر استفاده از شیردوش برایم کارساز نبود چه کاری انجام دهم؟

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید با اینکه از شیردوش استفاده می کنید، اما شیری بیرون نمی آید. اگر هر از چند گاهی این اتفاق می افتد نگران نباشید زیرا حتی اگر موفق به ذخیره سازی و جمع آوری شیر نشدید، عمل پمپاژ به تنهایی سیگنالی را به سینه ­ها (و مغز) ارسال می­کند تا شیر بیشتری تولید شود.

مادران شاغل!

اگر فقط مستقیماً از سینه مادر به کودک شیر می‌دهید، اما دوران مرخصی شما رو به اتمام است و باید سرکار بروید استفاده از شیردوش بی بی لند برای شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود.

در نهایت اگر تصمیم به استفاده از شیردوش گرفته اید، ایده خوبی است که دو یا سه هفته قبل از بازگشت به سرکار خود، فرآیند شیردوشی را شروع کنید. به این ترتیب، شما زمان زیادی برای ذخیره شیر و عادت کردن به شیردوشی خواهید داشت و کودک شما هم، زمان خواهد داشت تا به شیشه شیر عادت کند.

نشان سیب سلامت چیست؟

پس از بازگشت به محل کار، می‌توانید هر دفعه شیردهی را که از دست می‌دهید با شیردوشی جایگزین کنید تا به حفظ برنامه تغذیه کودکتان کمک کرده و تولید شیرتان را از دست ندهید.

مادر در حال استفاده از شیردوش دستی بی بی لند و نوزاد در حال شیرخوردن

چگونه می توانم با استفاده از شیردوش، تولید شیر خود را افزایش دهم؟

برنامه تغذیه هر نوزادی منحصر به فرد است، اما بسیاری از والدین متوجه می شوند که اگر بلافاصله پس از شیر دادن مستقیم به نوزاد، از شیردوش استفاده کنند، میزان شیرشان افزایش می یابد. شیردوشی با توجه به تعداد دفعات تغذیه کودک به بدن شما کمک می کند تا میزان شیر مورد نیاز کودک خود را بفهمید. همچنین حفظ تماس بدنی با کودکتان در حین شیردوشی یا نگاه کردن به عکس کودکتان هنگام شیردوشی می‌تواند به شما کمک کند.

همان طور که بیان کردیم، هرچه سینه مادر بیشتر خالی شود (استفاده مکرر از شیردوش) ، تولید شیر نیز افزایش می یابد. اما به یاد داشته باشید که همیشه شیردوش را استریل نگه دارید و بعد از هر بار استفاده آن را بشویید و تمیز کنید. در این خصوص راهنمای استفاده (مونتاژ و دمونتاژ) محصول شیردوش بی بی لند را مطالعه فرمایید.

به یاد داشته باشید که هر فردی منحصر به فرد است و دفعات شیردوشی و مقدار شیر جمع آوری شده از یک مادر با مادر دیگر متفاوت است. سعی کنید خود را با دیگران مقایسه نکنید و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.