زمان مطالعه: 4 دقیقه

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مبناهای یک کار عادی بهداشت دهان و دندان مناسب است، اما دهانشویه نیز می تواند به لطف مزایای بسیاری که برای سلامت دهان و دندان ارائه می دهد، افزودنی مفیدی باشد. اگر اخیراً شروع به استفاده از دهانشویه کرده اید، ممکن است تعجب کنید که چگونه باید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.نحوه استفاده از دهانشویه به چه شکل است؟ استفاده از دهانشویه قبل از مسواک زدن بهتر است یا بعد از مسواک زدن؟ و چه کارهای دیگری برای تقویت سلامت دهان و دندان خود می توانید انجام دهید؟

نحوه استفاده از دهانشویه

فواید دهانشویه

اکثراً شاید دهانشویه را به خاطر خوشبوکنندگی دهان بشناسند، اما افزودن آن به برنامه روزانه مراقبت از دهان می تواند فواید بسیار دیگری نیز داشته باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بیان می‌کند که دهانشویه می‌تواند به مناطقی برسد که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد و خطر ایجاد حفره‌ها و بیماری‌های لثه را کاهش می دهد. همان طور که آکادمی پریودنتولوژی آمریکا اشاره می کند، بیماری لثه درمان نشده می تواند منجر به عوارضی مانند تحلیل لثه و از دست دادن دندان شود، اما استفاده از دهانشویه می­تواند به افزایش اقدامات پیشگیرانه کمک کند.

دهانشویه با کمک به کنترل پلاک که یک لایه نازک باکتریایی تجمع یافته بر روی دندان های شماست، برای سلامت دهان مفید می باشد. هنگامی که پلاک‌ها حذف نشوند، در نهایت به جرم تبدیل می شوند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) گزارش می دهد که دهانشویه در واقع می تواند تشکیل رسوبات دندان را نیز کندتر سازد.

فواید علمی چای سبز بر دندان با مسواک Green Tea

زمان و نحوه استفاده از دهانشویه

هنگامی که برای اولین بار دهانشویه را به برنامه مراقبت از دهان خود اضافه می کنید، ممکن است کنجکاوانه این سؤال را مطرح نمایید که آیا باید از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید؟ سؤال خوبی است و پاسخ آن ساده نیست. تحقیقات علمی محدود است و سازمان های معتبر توصیه های متفاوتی را ارائه می دهند.

کلینیک مایو توصیه می کند بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه استفاده کنید. با این حال، مرکز خدمات بهداشت ملی (NHS) توصیه می کند بلافاصله پس از مسواک زدن از مصرف دهانشویه خودداری کنید، زیرا این ممکن است فلوراید خمیردندان شما را حذف نماید. در عوض، مرکز خدمات بهداشت ملی (NHS) استفاده از دهانشویه را در زمان متفاوتی از روز توصیه می‌کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بیان می کند که می توانید بر اساس ترجیح شخصی خود از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید. با این حال، تولیدکنندگان دهانشویه ممکن است محصولی را بر اساس مواد تشکیل دهنده آن توصیه کنند. بنابراین برچسب روی محصول خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستورالعمل آن را درست اجرا می کنید و اثر آن را به حداکثر می رسانید.

استفاده از دهانشویه

راهکارهای دیگر تقویت مراقبت از دهان روزمره

دهانشویه می تواند موجب بهبود مراقبت از دهان شما گردد، اما به یاد داشته باشید که دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نیست. دندان های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید تا ذرات غذا و پلاک از روی دندان هایتان پاک شود و یک بار در روز از نخ دندان بین دندان ها و در امتداد خط لثه استفاده کنید.

5 راه صرفه جویی در مصرف آب هنگام مسواک زدن

اگر می‌خواهید پیشرفت‌های بیشتری در برنامه روزانه مراقبت از دهان خود ایجاد کنید، این نکات را به کار گیرید:

  • از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای دندان استفاده کنید.
  • مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های با قند بالا مانند آبنبات و نوشابه را محدود کنید.
  • از خوردن تنقلات مکرر خودداری کنید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار یا اگر به نظر فرسوده یا ساییده به نظر می رسد، زودتر تعویض نمایید.
  • به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگرچه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما دهانشویههای هایدنت می‌تواند نقش مهمی در بهداشت روزمره دهان و دندان شما ایفا کند. این دهانشویه‌ها همچنین می توانند به خوشبو کردن دهان، حذف پلاک و کاهش خطر ایجاد حفره ها و بیماری لثه کمک کند. برای کمک به تصمیم گیری در مورد استفاده از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن، با دندانپزشک خود صحبت کنید.