زمان مطالعه: 7 دقیقه

لوگوی فود گرید

فود گرید چیست ؟

  • همانطور که می دانید، پلاستیک یک ماده شگفت انگیز همه کاره است که دارای منشاء عنصری است. عناصر جدول تناوبی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد، بلوک های سازنده انواع پلاستیک هستند که برای ساخت بسیاری از محصولاتی که ما هر روز استفاده می کنیم، استفاده می شوند. برخی از پلاستیک ها برای استفاده در محصولات گوناگون همانند عینک، ظروف، وسایل خانگی، تجهیزات فنی و …. مورد استفاده قرار می گیرد. پلاستیک ها حتی می توانند برای استفاده در بسته بندی مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در برابر باکتری ها مقاوم باشند.

پلاستیک فود گرید چیست ؟

پلاستیک درجه غذایی (فود گرید) به بهترین وجه به عنوان پلاستیک ایمن برای مواد غذایی تعریف می شود. به طور کلی به هر نوع پلاستیک بسته بندی که امکان تماس با مواد غذایی در بازه زمانی طولانی مدت را داشته باشد، پلاستیک فود گرید می گویند. از آنجایی که برخی از غذا ها یا مایعات اسیدی می توانند مواد شیمیایی را از ظروف خود خارج کنند، مهم است که در ظروف مناسب نگهداری شوند.

قانون غذا، دارو و آرایشی که توسط سازمان غذا و داروی و وزارت بهداشت ایران تصویب شده است، یک ماده قابل تماس با غذا را به عنوان ماده ای تعریف می کند که برای استفاده در برنامه های تولید،بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل مواد غذایی بدون خطر بروز اثرات بالقوه ای برای سلامت انسان و تغییر طعم غذا و نوشیدنی در نظر گرفته شده است.

لیست وسایل مورد نیاز باشگاه ورزشی

دلیل استفاده از پلاستیک برای بسته بندی مواد غذایی

پلاستیک ها به دلایل مختلفی در بسیاری از بسته بندی ها و ظروف مواد غذایی استفاده می شوند. آنها به محافظت از مواد غذایی در برابر آسیب کمک می کنند، ایمنی غذا را تامین می کنند و تازگی غذا را افزایش می دهند.

چگونه بفهمیم پلاستیک استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی ایمن و سمی نیست ؟

راهی برای تشخیص این موضوع بدون آزمایش وجود ندارد، از همین رو سازمان بهداشت و وزارت دارو با تخصیص سیب سلامت و دیگر جواز های بهداشتی کیفیت کالا و قابلیت تماس با مواد غذایی (فود گرید) را مشخص می کند.

 

انواع پلاستیک های فود گرید چیست ؟

برای تعیین اینکه آیا پلاستیک قابلیت تماس با مواد غذایی را دارد، لازم نیست متخصص پلاستیک باشید. ساده ترین راه برای بررسی این است که به دنبال کد شناسایی رزین (یعنی شماره بازیافت) باشید که نوع مواد پلاستیکی را مشخص می کند. این کد شامل یک مثلث فلش است که یک عدد بین 1 و 7 را احاطه کرده است.

 

لوگوی پلی اتیلن ترفتالات PETE یا PET

PETE یا PET

پلی اتیلن ترفتالات PETE یا PET یک پلاستیک سبک وزن است که به صورت نیمه سفت یا سفت ساخته شده است، این ویژگی  آن را در برابر ضربه مقاوم تر می کند و به محافظت از مواد غذایی یا مایعات داخل بسته بندی کمک می کند.  کاربرد  petدر بسته بندی مواد غذایی برای نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، آب و …است.PETE. یا PET در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد .

لوگوی پلی اتیلن با چگالی بالا

نایلکس HDPE

پلی اتیلن با چگالی بالا  یک پلاستیک سخت و مات است که سبک وزن و همچنین محکم است. HDPE معمولاً در بسته بندی مواد غذایی برای آبمیوه ها و پارچ های شیر، بطری های کره و سرکه و ظروف شربت شکلات و همچنین کیسه های دسته دار مواد غذایی استفاده می شود. HDPE در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد .

لیست وسایل مورد نیاز باشگاه ورزشی

لوگوی پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

LDPE نایلون

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) نازک تر از برخی رزین های دیگر است و همچنین دارای مقاومت حرارتی بالایی است. با توجه به چقرمگی و انعطاف‌پذیری، LDPE عمدتاً در برنامه‌ های کاربردی فیلم استفاده می‌شود که در آن آب‌ بندی حرارتی مورد نیاز است، اما در کاربردهای صلب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد LDPE معمولا در بسته بندی مواد غذایی برای تهیه درب قوطی قهوه، کیسه های نان، پک های ۶ عددی نوشیدنی و همچنین کیسه های میوه و سبزیجات مورد استفاده در فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود. LDPE  در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند  و قابلیت بازیافت در فیلم های نایلونی (انعطاف پذیر) وجود دارد اما نمونه های که به صورت فشرده تزریقی تولید می شود خیر.

لوگوی پلی وینیل کلرید (PVC)

PVC

عنصر کلر ماده اولیه ای است که برای ساخت پلی وینیل کلرید (PVC) استفاده می شود، نوعی پلاستیک معمولی که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاوم است. این دو ویژگی به ظروف پی وی سی کمک می کند تا یکپارچگی محصولات داخل آن از جمله داروها را حفظ کنند.

کاربرد PVC چیست ؟ وینیل شفاف به عنوان بسته بندی برای داروهای بدون نسخه مقاوم در برابر دستکاری و همچنین بسته بندی برای انواع محصولات استفاده می شود. وینیل همچنین در بسته بندی های تاول (بسته بندی هایی که دارای حفره یا جیب پلاستیکی است) مانند بسته بندی برای نعناع های تنفسی یا آدامس استفاده می شود.PVC در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد.

لوگوی پلی پروپیلن (PP)

PP پلی پروپیلن (سلفون)

پلی پروپیلن (PP) تا حدودی سفت است اما نسبت به سایر پلاستیک ها شکننده تر است. هنگام تولید می توان آن را شفاف، مات یا رنگ دیگری ساخت. PP به طور کلی دارای نقطه ذوب بالایی است و به ویژه برای محصولات بسته بندی مواد غذایی که در مایکروویو استفاده می شوند یا در ماشین ظرفشویی تمیز می شوند، مناسب است. کاربرد PP  معمولا در بسته بندی مواد غذایی برای ساخت ظروف ماست، ظروف شربت و پنیر … و همچنین بطری های داروهای تجویزی استفاده می شود.PP در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد . قابل بازیافت دارد.

لیست وسایل مورد نیاز باشگاه ورزشی

لوگوی پلی استایرن (PS)

پلی استایرن (PS)

پلی استایرن (PS) یک پلاستیک بی رنگ و سخت و بدون انعطاف پذیری زیاد است. می‌توان آن را به صورت فوم درآورد یا در قالب ریخته و در هنگام تولید جزئیات دقیقی را در شکل آن به‌ عنوان مثال به شکل قاشق یا چنگال پلاستیکی درآورد. کاربردPS  در بسته بندی مواد غذایی، ساخت فنجان های پلاستیکی، سینی های، ظروف و درب های فست فود، فنجان های داغ و کارتن های تخم مرغ  و… استفاده می شود. PS در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد .

لوگوی دیگر نوع های پلیمر (O)

دیگر نوع های پلیمر (O)

دیگر نوع های پلیمر (O) “سایر” یا علامت شماره 7 روی بسته بندی پلاستیکی نشان می دهد که بسته بندی با رزین پلاستیکی غیر از شش نوع رزین ذکر شده در بالا ساخته شده است، برای مثال بسته بندی می تواند با پلی کربنات یا پلی لاکتید زیست پلاستیک (PLA) ساخته شود. یا می توان آن را با بیش از یک ماده رزین پلاستیکی ساخت کاربرد دیگر نوع پلیمرها در بسته بندی مواد غذایی، پلاستیک نوع شماره 7 معمولاً برای ساخت کوزه های 5 گالنی کولر آبی و برخی بطری های آب مرکبات و سس کچاپ و همچنین فنجان ها، درب قهوه و ظروف صدفی استفاده می شود. این مواد در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد .

شما همچنین می توانید در مورد BPA یا بیسفنول آ، اصطلاحات و تعاریف و سیب سلامت مطالب زیر را مطالعه نمایید:

تعاریف و اصطلاحات در KKT

اصطلاحات و تعاریف