زمان مطالعه: 7 دقیقه

بهترین زمان گرفتن پستانک از کودک

پستانک ها می توانند گریه و جیغ کودک را به لبخندی رضایت بخش تبدیل کنند.
همه نوزادان با میل طبیعی به مکیدن به دنیا می آیند و ثابت شده است که مکیدن باعث ترشح هورمونی به نام کوله سیستوکینین (CCK) می شود که به آن ها احساس سیری، آرامش و خواب آلودگی می دهد!
به علاوه، پستانک به کودک کمک می کند تا حرکت هماهنگ مکیدن، بلع و تنفس را تمرین کنند، سه مرحله مهمی که به آن ها کمک می‌کند تا به طور مؤثر از سینه مادر یا شیشه شیر تغذیه کنند.

کودک و پستانک

چرا مکیدن می تواند خوب باشد؟

برخی از نوزادان با قنداق کردن، در آغوش گرفتن یا تکان خوردن آرام می شوند. دیگر نوزادان راحتی واقعی را در مکیدن انگشتان شست یا هر چیزی که در دست دارند، پیدا می کنند. نوزادان حتی مکیدن را از رحم مادر شروع می کنند. بنابراین، اگر فکر می کنید که پستانک به آرامش و راحتی کودک شما کمک می کند، پیشنهاد می شود از آن استفاده کنید!
بهتر است کودکتان را به پستانک های بی بی لند عادت دهید، زیرا این نوع پستانک به طور خاص با نوک نرم و انعطاف پذیر طراحی شده است و کاملا مطابق با فک و دهان کودکان هستند. به علاوه، تمام محصولات بی بی لند برای اطمینان خاطر شما فاقد بیس فنول A (BPA) هستند.
همچنین پستانک های بی بی لند در شکل ها و اندازه های متنوعی برای نوزادان، از بدو تولد تا 18 ماهگی به بازار عرضه می شوند. مهم است که پستانک مناسب را برای مرحله سنی کودک خود انتخاب کنید، زیرا سرپستانک ها بر اساس تغییر کام و رشد دهان کودک طراحی شده اند. شما باید همیشه با اولین علائم آسیب یا پارگی ، پستانک کودک خود را تعویض کنید.

اصطلاحات و تعاریف

چه زمانی باید گرفتن پستانک از کودک را شروع کرد؟

پستانک ‌ها می‌توانند وسیله خوبی برای آرام کردن بسیاری از نوزادان می باشند و بسیاری از والدین از پستانک برای آرام کردن کودکان خود در هنگام ناراحتی یا گریه کردن استفاده می کنند، زیرا معمولا نوزادان بعد از عمل شیردهی با پستانک آرامش می یابند. به علاوه، زمانی که نوزاد کولیک یا نفخ دارد، می‌تواند کمک کننده باشد.
اما همان طور که نوزادان رشد می کنند، زمانی فرا خواهد رسید که قبل از وابستگی بیش از حد به پستانک باید آن را از کودک دور کنید.
بسیاری از والدین استفاده مداوم از پستانک را استرس‌ زا می‌دانند و پیدا کردن بهترین روش برای گرفتن آن از کودک کاری بس دشوار است. با این حال نگران نباشید، کودکان بسیار سازگار هستند و سریعاً به نبود پستانک و روال جدید حذف آن عادت می کنند. برای کمک در این مورد، چندین نکته و تکنیک را جمع آوری نموده ایم تا کل این فرآیند را کمی راحت تر کنیم.

چرا باید پستانک را از کودک گرفت؟

نوزادانی که از پستانک استفاده می کنند و برای مدت طولانی تا دوران کودکی به آن وابسته هستند، ممکن است مشکلاتی در رشد دندان ها و پیشرفت گفتاری آن ها به وجود آید. همچنین پستانک می تواند از حرکت آزادانه زبان آن ها در طولانی مدت جلوگیری کند. گرفتن پستانک از آن ها به رشد مهارت ها و شخصیت زبانی آن ها کمک می کند.

چه زمانی باید پستانک را از کودک گرفت؟

نوزادان معمولاً زمانی که به یک سالگی می رسند، آماده هستند که اولین کلمات خود را به زبان بیاورند و شروع به حرف زدن کنند. بنابراین بهتر است از حدود شش ماهگی با کاهش زمان استفاده، پستانک مورد علاقه‌شان را کم کم از آنها دور کنید.به طور کلی توصیه می شود والدین از دادن پستانک به نوزاد بین شش تا دوازده ماهگی خودداری کنند و یا آن را کاهش دهند ، این امر به کاهش احتمال مشکلات درازمدت که گاهی پیامد استفاده از پستانک است، از جمله عفونت گوش و ناهماهنگی دندان ها کمک می کند.
اگر کودک شما تا بیش از یک سالگی به استفاده از پستانک خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که با آن پیوند و وابستگی محکمی برقرار کرده باشد. بنابراین باید به فکر چاره ای باشید تا به کودک خود بفهمانید که نمی تواند پستانک را برای همیشه استفاده کند تا برای حذف آن از برنامه خود آمادگی داشته باشند.
معمولا از نظر عاطفی اکثر کودکان بین دو تا چهار سالگی به طور کامل پستانک را کنار می گذارند. اما شما فرزندتان را بهتر می شناسید، بنابراین به او یا خودتان فشار نیاورید در واقع می توان گفت هر کودکی منحصر به فرد است!

فهرست لوازم شیردهی به نوزاد

کودک در حال گرفتن پستانک

نکات مهم برای گرفتن پستانک از کودک

این نکات و ترفندها می توانند به کودک شما کمک کند تا به سمت زندگی بدون پستانک حرکت نماید:
از عوامل جایگزین که باعث پرت کردن حواس کودک می شوند، استفاده کنید. می‌توانید به کودک خود یک اسباب‌بازی جدید یا یک پتوی نرم بدهید تا به جای پستانک به او آرامش دهد. با آنها صحبت کنید و به آنها بگویید که می توانند پستانک خود را با یک اسباب بازی جدید و دوست داشتنی تعویض کنند.
به آنها جایزه بدهید
وقتی نوزادان بزرگ­تر می شوند، می توانید سعی کنید نمودار پاداش و جایزه را پیش بگیرید و روزی که از پستانک استفاده نکردند یک خط نمودار را پر کنید هنگامی که نمودار آنها پر شد، یک خوراکی ویژه به آنها جایزه دهید!
داستان فرشته مهربان پستانک را تعریف کنید
کودکان نوپا داستان های جادویی و سحرآمیز را دوست دارند، بنابراین صحبت کردن با آنها در مورد فرشته مهربان پستانک و اینکه چگونه او قرار است بیاید و پستانک را به بچه خودش بدهد، باعث ایجاد هیجان در کودک می شود.
آنها را به برقراری ارتباط و آرامش تشویق کنید
زمانی که می‌خواهید پستانک را از آنها دور کنید، بهتر است قبل از اینکه فوراً برای آرام کردن کودک به او پستانک بدهید ، دلیل گریه آنها را جویا شوید. اگر بتوانید به آنها بیاموزید که نیازهای خود را بیان کنند و احساسات خود را هماهنگ کنند، بدون اینکه به پستانک نیازی باشد، بیشتر خودشان را آرام می کنند و حذف پستانک برایشان راحت تر است.
زمانبندی درست را در نظر بگیرید
کودکان کوچک با پستانک خود پیوند محکمی دارند و در صورت ناراحتی، از آن برای مدیریت استرس و تسکین خود استفاده می کنند. به همین دلیل، بهتر است در زمان تغییر و یا زمانی که روال عادی زندگیشان مختل و آشفته شده، مانند جابه‌جایی خانه، انتقال از رختخواب به تختخواب، داشتن یک نوزاد دیگر، پستانک را از آنها نگیرید یا اگر آنها احساس ناخوشایندی دارند، گرفتن پستانک را فعلاً متوقف نمایید.
دور از چشم، دور از ذهن (از دل برود، هر آن که ازدیده برفت)
پستانک کودک را پنهان و دور از دسترس نگه دارید تا به آنها کمک کنید از وسوسه و کشش پستانک دوری کنند.
داستان های قبل از خواب در مورد خداحافظی با پستانک بخوانید
هزاران کتاب برای کودکان وجود دارد که برای حمایت از بچه‌های کوچک درهنگام حذف پستانک طراحی شده‌اند.

تاریخچه پستانک از قدیم تا به امروز

صبور و قوی باشید
به یاد داشته باشید که روند حذف پستانک می تواند برای کودکان کوچک و والدین سخت و استرس زا باشد. بنابراین سعی کنید فشار زیادی به خود (یا آنها) وارد نکنید و صبور باشید، در نهایت به نتیجه مطلوب خواهید رسید!