زمان مطالعه: 5 دقیقه

دندان درآوردن مسیری است که همه نوزادان آن را تجربه می کنند. رویش دندان به عنوان فرآیندی شناخته شده است که دندان‌های شیری به سمت بالا حرکت و سپس از لثه‌های نوزاد بیرون می زنند.

اگرچه فرآیند دندان درآوردن کاملاً طبیعی و نرمال است، اما می تواند برای نوزادان دردناک بوده و برای والدین آن ها نیز چالش برانگیز و استرس زا باشد.

برای کمک به درک بیشتر شما در مورد جدول زمانی سن دندان درآوردن کودک، این راهنما را تهیه کرده ایم تا در مورد اینکه نوزاد چه زمانی دندان در می آورد؟ کدام یک از دندان های کودک ابتدا ظاهر می شوند؟ چند دندان خواهد داشت و در نهایت چه زمانی دارای دندان های بزرگسالی می شود؟ آگاهی های لازم را پیدا کنید.

کودک در حال خندیدن

مراقبت از دهان نوزاد قبل از ظاهر شدن دندان ها

حتی قبل از ظاهر شدن دندان‌ها، مراقبت از لثه‌های کودک بسیار با اهمیت است. انجام این کار آن ها را به تمیز کردن دهان عادت می دهد و می تواند مسواک زدن را در زمان درآوردن دندان هایشان آسان تر کند.

شما می توانید این کار را با پاک کردن لثه های آن ها با فشار ثابت اما ملایم حداقل دو بار در روز با مسواک انگشتی سیلیکونی بی بی لند، که دارای دندانه های ریز و منعطف می باشد انجام دهید. همچنین حرکت مسواک انگشتی بر روی لثه برای نوزادان بسیار لذت بخش خواهد بود.

راهنمای خرید نخ دندان

این مرحله از مراقبت کودک به ویژه بعد از شیر خوردن و قبل از خواب اهمیت بالایی دارد، زیرا پلاک ها می توانند حتی قبل از سن دندان درآوردن کودک نیز در دهان کودک وجود داشته باشند و این امر باعث ایجاد و تجمع باکتری ها می شود که به طور بالقوه می تواند به لثه های ظریف و دندان های کوچک جدیدی که شروع به رشد می کنند آسیب برساند.

چه زمانی نوزادان دندان در می آورند؟

زمان دندان درآوردن در نوزادان معمولا متفاوت است. در برخی از نوزادان، علائم دندان درآوردن از سه ماهگی خود را نشان می­دهد، در حالی که برخی از کودکان تا بعد از اولین سال تولدشان شروع به دندان درآوردن نمی کنند.

به طور متوسط و معمول، اکثر نوزادان در حدود شش ماهگی علائم دندان درآوردن را نشان می­دهند، به طوری که ابتدا دو دندان پایین و جلویی آن ها ظاهر می شود.

در ابتدای روند درآمدن دندان ها، کودکان دچار خارش لثه و بی قراری می شوند که برای کاهش و رفع این مشکل می توانید از دندان گیرهای سیلیکونی بی بی لند استفاده نمایید زیرا برجستگی‌های روی آن به همراه نرمی حاصل از مواد سیلیکونی استفاده شده در آن، به کاهش درد ناشی از رویش دندان کمک ویژه ای خواهد کرد.

کودک در حال خوردن دندانگیر

زمانبندی سن دندان درآوردن کودک یا نوزاد

در این قسمت راهنمای تقریبی از چگونگی بیرون آمدن دندان های کودک و مدت زمانی که معمولاً طول می کشد تا دندان ها کامل شوند، ارائه شده است.

  • دندان های پیشین پایین (دندان های جلویی پایین): این دندان ها معمولاً اولین دندان هایی هستند که غالباً در حدود 6 تا 10 ماهگی ظاهر می شوند.
  • دندان های پیشین بالایی (دندان های جلویی بالا): این دندان ها معمولاً از 8 تا 12 ماهگی ظاهر می شوند.
  • دندان های پیشین جانبی بالایی (هر دو طرف دندان های جلویی بالا): این دندان ها در حدود 9 تا 13 ماهگی ظاهر می شوند.
  • دندان های پیشین جانبی پایینی (هر دو طرف دندان های جلویی پایین): این دندان ها در حدود 10 تا 16 ماهگی پدیدار می شوند.
  • دندان های آسیاب اول: اولین دندان ها در حدود 13 تا 19 ماهگی ظاهر می شوند.
  • دندان های آسیاب دوم: این دندان ها در حدود 20 تا 30 ماهگی دیده می شوند.
  • دندان نیش: این دندان ها در حدود 16 تا 23 ماهگی ظاهر می شوند.
3 علت دندان درد بعد از مسواک زدن

مرحله دندان درآوردن نوزاد چه مدت به طول می انجامد؟

اکثر کودکان در حدود سه سالگی دارای همه 20 دندان شیری می باشند.

چه زمانی باید مسواک زدن دندان های کودک خود را آغاز کنید؟

به محض اینکه دندان های کودک در لثه پدیدار شدند، باید مسواک زدن را در صبح و شب آغاز نمایید.

مسواک یادگیری بی بی لند که مناسب سنین 0 تا 2 سال هستند به همین منظور طراحی شده اند و می توانید جهت آموزش فرآیند مسواک زنی به کودک از این مسواک استفاده کنید.

کودک ما در نهایت چند دندان شیری خواهد داشت؟

پس از اینکه رشد و درآمدن دندان ها کامل شود، کودکان در مجموع 20 دندان شیری، 10 دندان در بالا و 10 دندان در پایین، خواهند داشت.

پس از تکمیل دندان های کودک نیاز به انتخاب مسواک مناسب تری برای دهان و دندان کودکتان خواهید داشت، مسواک کودک بی بی لند مناسب کودکان سنین 3 الی 5 سال طراحی شده است، بنابراین این مسواک گزینه مناسبی برای انتخاب شما خواهد بود.

کودک و مادر در کنار هم در حال خندیدن

چه زمانی دندان شیری کودک شروع به افتادن می کند؟

معمولاً در حدود سن شش یا هفت سالگی دندان های شیری شروع به افتادن می کنند تا فضا برای درآمدن دندان های دائمی بزرگسالی که 32 دندان خواهد بود، ایجاد شود.

به این منظور در سبدکالایی بی بی لند مسواک های 6 تا 9 سال مجیک تیپ و مسواک +9 سال مغناطیسی درنظرگرفته شده اند که متناسب با سن کودک می توانید مسواک دلخواه و کاربردی را انتخاب نمایید.